Mika Tolvanen on Vuoden 2017 kalustesuunnittelija

Mika Tolvanen, kuva: Anni Koponen

Mika Tolvanen (s.1975) on uuden polven kalustesuunnittelija yhä harvenevassa joukossa. Tolvanen on onnistunut siinä mistä moni vain haaveilee; hänen ja studio Mika & Julie Tolvasen suunnitelmia on useiden kansainvälisten arvostettujen yritysten mallistossa. Tolvasen kädenjälki on yhtä aikaa pitkäikäistä ja ajankohtaista. Tuotteliaan, pitkäjänteisen suunnittelijan taktiikka on hyvä esimerkki muille alaa harkitseville; kansainvälistyminen on keino työllistyä kilpaillulla sektorilla. Mika Tolvanen on ajan hermolla ja häneltä voidaan tulevaisuudessa odottaa vielä paljon.

“Meillä ei ole erityistä suunnittelufilosofiaa, mutta uskomme hyvän suunnittelun kumpuavan tuotteen toiminnan ymmärryksestä – esineet ovat käyttöä varten. Samalla esineellä tulee olla oma luonne. Esineellä voi olla monta tehtävää, mutta sen ei silti tarvitse näyttää monimutkaiselta. Pyrimme luomaan raikkaita ja kauniita esineitä, jotka ovat selkeitä käyttää ja helposti ymmärrettäviä.” Luonnehtii Mika Tolvanen.

Tänä vuonna Juryn muodostivat muotoilija, arkkitehti Seppo Koho pj., sisustusarkkitehti SIO Petra Majantie, sisustusarkkitehti SIO Pasi Pänkäläinen, sisustusarkkitehti SIO Riikka Steinberg, teollinen muotoilija, professori Ville Kokkonen ja arkkitehti SAFA Marja Sopanen.

Tunnustuspalkinto myönnettiin Helsingissä, Habitare-messujen yhteydessä
Arena-ohjelmalavalla, ke 13.9.2017 klo 11.45

Lisätietoa ja haastattelu- ja kuvapyynnöt

Kalustemuotoilija SIO Mika Tolvanen p. 040 510 7174 | mika@studiotolvanen.com

Pääsihteeri Minna Borg, office@sio.fi p. 046 878 2573

________________________________________________________________________________

Studio Tolvanen Oy on ollut toiminnassa vuodesta 2015. Mika ja Julie Tolvanen suunnittelevat kulutustavaroita, huonekaluja sekä valaisimia lukuisille kansainvälisille yrityksille kuten Muuto, Design Within Reach, NakNak, Isku, Inno, FontanaArte, Woud, Frag, Zanotta, E&Y, Offecct etc.

Vuonna 2012 Mika vastaanotti Bruno Mathsson palkinnon tunnustuksena muotoilutyöstään.

www.studiotolvanen.com

Paremman ympäristön puolesta – Sisustusarkkitehdit SIO

SIO on vuonna 1949 perustettu ammatillinen järjestö, joka jakaa tietoa sisustusarkkitehtien monipuolisesta ammattitaidosta. SIOn toiminnan tavoitteena on parantaa ympäristön hyvää laatua ja edistää kulttuurisia, eettisiä ja kestävän kehityksen arvoja. SIOon kuuluu yli 700 jäsentä ja se on Teollisuustaiteen Liitto Ornamon jäsenjärjestö. SIO valitsee jäsenistöstään Vuoden sisustusarkkitehdin ja joka kolmas vuosi Vuoden kalustesuunnittelijan.

www.sio.fi

Median kuvat

Valitse kuvat, jotka haluat ladata ja klikkaa ‘Lataa valitut kuvat’