Bryggman-rahaston apuraha Sanelma Hihnalalle

Sanelma HIhnala, kuva: Anni Koponen

– Uuden polven suunnittelija ammentaa kansallisista juurista

Vuoden 2017 Bryggman-rahaston apuraha 7 500 € on myönnetty sisustusarkkitehti, kalustesuunnittelija SIO Sanelma Hihnalalle (s.1983). Juryn mukaan Hihnala omaa kalustesuunnittelijana persoonallisen ja rohkean otteen. Hihnalan muotokieli ammentaa kansallisista juurista, mikä on poikkeuksellista nuoren polven suunnittelijoille.

Sanelma Hihnalan kokonaisote on juryn mukaan selkeä, hän edustaa perinteistä kalustesuunnittelijaa uudella twistillä. Jury on ilahtunut voidessaan valita apurahan saajaksi nuoren naissuunnittelijan kalustesuunnittelun alalla, joka on edelleen hyvin miesvaltainen.

Sisustusarkkitehti Carin Bryggmanin ja professori Erik Bryggmanin rahaston apuraha myönnetään Sisustusarkkitehdit SIOn jäsenelle, joka on työssään ansioitunut sisustusarkkitehtuurin tai huonekalusuunnittelun alalla. Apurahan myöntämisen perusteena on luovaa suunnittelua ja tutkimusta edistävä työ. Toiveena on, että apuraha mahdollistaa nuoren suunnittelijan tuotteiden eteenpäin kehittämistä ja kaupallistamista.

Sanelma Hihnalan mukaan apuraha mahdollistaa prototyyppien jatkokehitystä ja viimeistelyä sellaisia materiaaleilla ja metodeilla, joiden hyödyntäminen olisi ilman tukea hyvin vaikeaa. Apuraha myös vapauttaa ajatuksia uusiin kokeiluihin, Sanelma Hihnala kertoo.

Stipendi myönnettin Helsingissä, Habitare-messujen yhteydessä Arena-ohjelmalavalla
ke 13.9.2017

Lisätietoa ja haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Kalustesuunnittelija SIO Sanelma Hihnala p. 044 300 8837 | sanelma.hihnala@gmail.com
Pääsihteeri Minna Borg, SIO p. 046 878 257 | office@sio.fi

Sisustusarkkitehti Carin Bryggmanin ja professori Erik Bryggmanin rahaston apuraha jaetaan vuorovuosin Suomen arkkitehtiliitto SAFAn ja Sisustusarkkitehdit SIOn alle 35-vuotiaalle jäsenelle. Tänä vuonna Juryn muodostivat sisustusarkkitehti SIO Timo Ripatti, sisustusarkkitehti SIO Tiina Tynkkynen ja arkkitehti SAFA Tuulikki Tanska.

Paremman ympäristön puolesta – Sisustusarkkitehdit SIO

SIO ry on vuonna 1949 perustettu ammatillinen järjestö, joka jakaa tietoa sisustusarkkitehtien monipuolisesta ammattitaidosta. SIOn toiminnan tavoitteena on parantaa ympäristön hyvää laatua ja edistää kulttuurisia, eettisiä ja kestävän kehityksen arvoja. SIOon kuuluu yli 700 jäsentä ja se on Teollisuustaiteen Liitto Ornamon jäsenjärjestö. SIO valitsee vuosittain jäsenistöstään Vuoden sisustusarkkitehdin ja joka kolmas vuosi Vuoden kalustesuunnittelijan. Bryggman-säätiön apurahan jaetaan nuorelle jäsenelle joka toinen vuosi.

Median kuvat

Valitse kuvat, jotka haluat ladata ja klikkaa ‘Lataa valitut kuvat’